Luovuttaja


Lapsena lopetin kitaransoiton, koska en mielestäni osannut. Tosin en harjoitellutkaan. Sama juttu kävi lumilautailun suhteen, ja sarjakuvien piirtämisen, ja monen muun asian. No, aika merkityksettömiä juttuja sinänsä, mutta aikuisiällä tajusin luovuttaneeni monen asian suhteen jo ennen kuin olin kunnolla yrittänytkään. Koska ei tästä kuitenkaan mitään tule.

Nykyään syytän tästäkin kaikesta Herra Tärkeyttä. Sen asettama rima on aina liian korkealla, ja koska tiedän sen ylittämisen mahdottomaksi, luovutan ennen kuin olen yrittänytkään.
Sitkeys olisi kai sitä, että yrittäisi kuitenkin. Viisaus toisaalta taas sitten sitä, että laskee rimaa.





Etsiessäni elämääni iloa ja kevyempiä suhtautumistapoja olen törmännyt tähän sitkeyskysymykseen. Välillä näyttää siltä, että jotain tapahtuu. Sitten, aika usein, ajatukset ovat samoja vanhoja, ja minä olen se sama vanha, enkä jaksaisi etsiä tai ratkaista tai yrittää yhtään mitään. Enkä varsinkaan jaksaisi uskoa että asiat voivat joskus olla toisin.

Ei mikään kuitenkaan muutu.


Olisiko silloin tärkeää luovuttaa hetkeksi, vai onko siinä juuri se tärkeä hetki, jolloin kannattaisi olla sitkeä ja yrittää entistä kovemmin?

Herra Tärkeys vastaa B, ei saa luovuttaa. Koska muutos tapahtuu juuri siten, että siitä pitää kiinni sillonkin, kun tuntuu vaikealta.

Minä vastaan A, pitää luovuttaa juuri siksi, että Herra Tärkeyden absurdi pedanttisuus on se asia, joka vesittää rennomman asenteen, jota tässä tavoitellaan.

Alan nyt pikkuhiljaa ymmärtää, että yksi avain hiukan kevyempään olemassaoloon piilee tämän ristiriidan ratkaisussa. Jotkin asiat me teemme yltiöpäisen neuroottisesti Herra Tärkeyden johdolla, ja toisten, monien, suhteen luovutamme, koska minä en jaksa edes yrittää yltää Herra Tärkeyden standardeihin.

Jospa soveltaisin Herra Tärkeyden pedanttisuutta vain noihin luovuttajan ajatuksiin.
Sanoisin itselleni ”väärin!” pedantisti joka kerta ajatellessani ei tästä kuitenkaan mitään tule.
Olkoot rimat missä ovat, yritän 
valjastaa sitkeyden siihen, missä siitä on eniten hyötyä. 

Luovuttajan asenteen kitkemiseen.







Kommentit